נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

כמה עולה לתכנן בית כנסת?

תכנון אדריכלי ועיצוב בתי כנסיות מהווה אתגר בנייה עבור אנשי מקצוע מתחום זה. שאלת התקציב מהווה רכיב חשוב ביצירת תוכנית לבית כנסת. חשוב לדעת שמחיר עבודה כזאת יימדד לפי מספר פרמטרים שונים עליהם נעמוד בפוסט זה. תכנון בית כנסת – המאפיינים השונים שיקבעו את המחיר.

 

תכנון בית כנסת באספקט המהותי

בית כנסת ביהדות מהווה מקום תפילה בציבור. מכונה כך על שם היותו מקום התכנסות. הוא מכונה גם בית מקדש מעט בשל קדושתו ובגלל שמהווה בית מקדש בזעיר אנפין. בית כנסת מכונה ביידיש "שול" ובמקצת קהילות פולין מכונה גם "שטיבל" (בית, ביידיש).

בית הכנסת פעיל במהלך היממה ומכיל בתוכו 3 תפילות ביום: שחרית, מנחה וערבית. בנוסף, בית כנסת הוא מקום תפילה גם בשבתות ובמועדים. ישנה חשיבות רבה בבניית בית כנסת הדור ומפואר שישמש כבית תפילה נאה לכבוד השם יתברך. נהוג להשקיע בעיצוב מיוחד, בחומרים יקרים, בעיטורים, גילופים ויטראז'ים ורהיטים בייצור מיוחד על מנת לכבד את מקום התפילה.

 

הפרמטרים השונים בעיצוב בית כנסת

על מנת לגבש סיכום שורת מחיר סופית של תכנון בית כנסת יש להתייחס לסעיפים רבים הקשורים בבניית התוכנית:

 

אופי התכנון

אופי התוכנית ישפיע על עלות השירות. יש לדעת האם התכנון כולל אומדן עלויות בניה, תכנון אדריכלי של המבנה או עיצוב פנים. לכל אחד מהסעיפים שמנינו לעיל ישנו מחירון שונה. הגדירו מראש מהו השירות הרצוי מבחינתכם על מנת לגבש תוכנית עבודה ומחיר.

ההמלצה של אנשי מקצוע ולקוחות בתחום הינה מיקוד העבודה. חשוב להפריד את התכנון האדריכלי ותכנון עיצוב הפנים. בחרו באנשי מקצוע בעלי תחום התמחות ספציפי, כך תהיו בטוחים שאתם מקבלים את השירות הטוב ביותר ולא כלבו שירותים עם הבנה שטחית בכל תחום.

 

תכנון בית כנסת – מה הוא כולל?

בשלב הזה חשוב להכין רשימה שתכלול את הפרטים השונים שיהיו משמעותיים במהלך תהליך התכנון:

 

סדר גודל המבנה המתוכנן

גדול? קטן? עם עמודים? בלי? לשטח עליו ייבנה בית הכנסת השפעה על עלות תכנון המבנה. חשוב לקחת את האדריכל למקום על מנת שיתרשם מתנאי השטח ויכוון לתכנון אדריכלי ממוקד ומותאם, הגדרת עלויות מתוך השטח תמנע בעתיד תוספת עלויות שונות.

 

סוג הבניה

בניה בסגנון המסורתי היא תהליך ממושך ורב שלבים. לעומת זאת בנייה קלה דורשת תכנון פשוט יותר ונעשית במהירות יחסית. במידה ואתם מעוניינים בנייה קלה דווקא, עלות התכנון תהיה נמוכה יותר בהשוואה לבנייה רגילה.

 

פרמטרים נוספים

חשוב להגדיר את מספר הקומות הרצוי, לבדוק האם נדרש פיתוח בנייה והאם יש לבנות קירות תמך. ככל שתתבצע הגדרת ציפיות מדויקת יותר ניתן יהיה להגיע להצעת מחיר מדויקת יותר שלא תתעדכן חדשים לבקרים עם התקדמות העבודה.

 

לסיכום

יש להגדיר את הציפיות ולבקש הצעות מחיר מספר אנשי מקצוע מומלצים על מנת להגיע להצעה הטובה ביותר לתכנון בית כנסת. הקפידו לשקף את הנתונים ככל שניתן בפגישת היכרות. העדיפו דמות מקצועית המכירה את צרכי הקהילה מקרוב ויודעת להעניק פתרונות יצירתיים בהתאם לצרכי המתפללים.