נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מחירון העם – סקירה קצרה

רכבים הם עסק יקר, אשר דורש הכנה כלכלית מראש לרכישתם. השוק הכולל בתוכו רכבי יד שנייה הוא רחב ועמוס, והעסקאות הקורות בין מוכרים לקונים זוכות לתיעוד מועט. מטרת מחירון העם הוא להסדיר את מחירם של רכבים, ולעודד שקיפות הודות למאגר מחירים המפורט בעזרת עסקאות עבר בשוק. מאמרים נוספים בנושא זה ניתן למצוא כאן: www.shakoof.org.il

את הרעיון החדש הגתה שרת התחבורה מירי רגב, כאשר מטרתו היא להתנגד למונופולים ומחירים מופקעים. אותם לעיתים נאלצים לשלם אזרחים בישראל.

כרגע מחיר הפרויקט הוא כמיליון שקל, ומתחיל ממש בימים אלו. על פי השרה, הדיווח למחירון ייעשה בעת רישום בעלות הרכב על שם הקונה. על מנת להימנע מדיווחים כוזבים, המערכת תעבור על הנתונים, אך עדיין יש לצפות לתקלות בנושא.

 

מאחורי כל רעיון מוצלח, עומד עיקרון פשוט

את המושג חוכמת ההמונים הגדיר אריסטו עוד אי שם, כ- 300 שנה לפני הספירה. לפי מושג זה, חוכמתם הממוצעת של רבים עדיפה הסתברותית על הבחנת יחיד, אפילו אם מדובר במומחה. לפי תפיסה זו בדיוק נבנה מחירון העם, אשר מתבסס בעיקרו על איסוף נתונים סיזיפי, משלל מוכרים וקונים הודות עסקאות יד שנייה של רכבים בישראל.

 

הירידה הצפויה

כרגע, ניתן לשאר כי רבים הולכים לגלות כי רכביהם לא שווים כבעבר, שכן מחירון העם צפוי להוזיל את עלויות הרכבים המשומשים. מהלך זה עלול ליצור מתח רב ותחושות תסכול אשר יקשו באופן ניכר על המעבר לשימוש במחירון העם.

כיום המחירון אשר נמצא בשימוש הארוך ביותר בישראל, שייך ללוי יצחק, כאשר הקונטרה היחידה היא אתר יד 2 אשר אמנם ויראלי מאד, אך לא מספיק.

 

חברות ליסינג וחברות הביטוח

חברות הליסינג ככל הנראה לא יהיו מרוצות ממהלך זה, שכן ניתן להניח כי הן לא ימהרו לדווח על העסקאות הקורות במחיצתן. חברות אלו אוחזות בנתח שוק גדול של מכירת רכבי יש שנייה, ועלולות להפסיד כספית משינוי זה. כמו כן, גם חברות הביטוח לא מרוצות משינוי זה, וטוענות כי יצטרפו לשימוש במחירון העם רק בשלב בו הוא יצבור מספיק תנופה כדי להיתפס כבעל חשיבות ומהימן.

 

מבט קצר אל העתיד

לרעיון של השרה רגב יתרונות וחסרונות, וכרגע העניין עוד נמצא בחיתוליו.

ישנן בעיות רבות באיסוף מידע בסדר גודל שכזה, אשר מרביתו לאור הסיבוך סביב אימות המידע הנמסר מהקונים והמוכרים.

מחיר הרכב לרוב נחתם בעסקה שבעל פה, ולכן ישנו קושי ממשי במעקב אחר המחיר הנקבע, זאת ללא התייחסות לעובדה כי מדובר לעיתים בחדירה לפרטיות הקונים והמוכרים, אותה ינסו רבים למנוע.

עתידה של תוכנית זו, אם תצליח, היא לאפשר את השקיפות המרבית בכל הנוגע למחירי רכבים משומשים, ולכן אנו מקווים כי הרעיון יצלח וישתפר.