נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך לקנות מקרן מומלץ ולהישאר בחיים… ?

DLP או LCD? WUXGA או HD מלא? ANSI לומן, יחס ניגודיות, הטיית עדשה – בעולם המקרנים, יש טווח רחב של מאפיינים ותכונות המרכיבים את המקרן המומלץ והמושלם עבורכם!

ריכזנו כמה מהפרטים החשובים ביותר בנושא המקרנים, תוך התחשבות בהתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות.

אז קראו את המדריך שלנו, שיעזור לכם לבחור נכונה את המקרן הבא שלכם.

  1. יישום
  2. בהירות
  3. ניגודיות
  4. רזולוציה/פורמט
  5. עוצמה
  6. טכנולוגיה
  7. תכונות
  8. חיבורים
  9. הצבה
  10. עלויות תחזוקה

 

1. יישום – לאיזו מטרה תרצו להשתמש במקרן שלכם?

ראשית, עליכם לשאול את עצמכם לאיזו מטרה תרצו להשתמש במקרן שלכם. ישנם קריטריונים רבים לקחת בחשבון עבור מגוון היישומים בהם ניתן להשתמש במקרן. אנחנו נפשט ונבדיל בין מקרנים לשימוש ביתי ועסקי \ מצגות.

 

 

מקרנים לשימוש ביתי

 

 

עבור הקולנוע הביתי שלכם, אנו ממליצים על מקרן עם רזולוציה של 16:9 מאחר שרוב הסרטים זמינים בפורמט הזה.

מקרני HD מלא (1920 x 1080 פיקסלים) מציעים את הרזולוציה הזו וביססו את עצמם בתור הסטנדרט ליישומים של קולנוע ביתי.

אם אתם רוצים להשתדרג ולהתכונן לעתיד, מקרן 4K (3840 x 2160 פיקסלים) הוא הבחירה הנכונה עבורכם,  (ראו דוגמא למקרן K4 מומלץ 2022 ) אם התקציב מאפשר זאת! חלק מהמקרנים לקולנוע ביתי באיכות HD מלא מציעים Upscaling ל-4K, כגון טכנולוגיית השיפור 4K. המשמעות היא שפאנל 1080p מסוגל לשפר את איכות התמונה לרזולוציה גבוהה יותר, ולגשר על הפער בעלויות שבין 1080p ל-4K.

כיום, מקרן מומלץ לקולנוע ביתי יהיה בעל יכולת תלת מימד והיוקרתיים יותר מציעים גם תכונה חשובה נוספת: frame Interpolation. האפשרות הזאת מוסיפה פריימים נוספים לווידאו שלכם, מה שמוביל לתמונה חלקה יותר בסצנות שזזות מהר יותר.

כדי שהצבעים והגוונים יוצגו בצורה הטובה ביותר, המקרן שלכם לקולנוע ביתי צריך יחס ניגודיות של לפחות 10,000:1.

 

 

הבהירות שאתם צריכים שהמקרן שלכם יספק תלויה בתנאי התאורה בחדרכם. אם אתם יכולים להחשיך את חדר הקולנוע הביתי שלכם לחלוטין, עוצמת תאורה של כ-1,500 ANSI לומן תעשה את העבודה, אבל אם יש לכם הרבה אור טבעי, תצטרכו לפחות 3000 ANSI לומן.

כדי לנגן סרטי בלוריי באיכות גבוהה, המקרן צריך גם חיבור HDMI או חיבור DVI שמתאים ל-HDCP.
כשאתם מחפשים מקרן לקולנוע ביתי, הרעש של המאווררים מהווה גורם חשוב גם כן. אם אתם רוצים ליהנות מסרטים בשקט, מקרן שקט של מתחת ל-30dB הוא הבחירה הנכונה עבורכם. עם זאת כשאתם נמצאים בסלון, תצטרכו להקריב קצת, כיוון שהעוצמה פחות חשובה מפלט האור.

[ ראו כאן דירוג 2021 מקרנים מומלצים לבית של אתר TGspot ]

הצליל הנכון ישלים את חוויית הצפייה שלכם בקולנוע הביתי, והרמקולים המובנים של המקרן לרוב אינם מספיקים. אנו ממליצים להשתמש בריסיבר AV עם Dolby Digital או צליל DTS.

 

 

HD מלא או רזולוציית 4K, DLP או LCD, (תאימות ל-HDCP), יכולת תלת מימד, יחס ניגודיות, עוצמת פעולה, Dolby Digital או צליל DTS

 

 

מקרנים לשימוש עסקי \ מקרנים למצגות

אנו מבחינים בין מקרנים ניידים [ראו דוגמאות ומחירון של מקרן נייד ] לבין מקרנים קבועים שיישארו בחדר הישיבות לצורך הקרנת מצגות.
להרכבה בתקרה, למקרן צריכה להיות מערכת הרכבה מתאימה ותכונת תיקון קיסטון אוטומטית, שתהיה שימושית מאוד כדי לפצות על עיוותים בהקרנה.

מכשירים ניידים לא צריכים לשקול יותר מ-3 ק"ג לצורך הובלה קלה והם לרוב מצוידים ברמקולים פנימיים המאפשרים לכם לקיים מצגות מכל מקום שרק תרצו. אם הסאונד אינו מספיק, בדרך כלל ניתן לחבר רמקול חיצוני, אותו תוכלו לחבר ישירות למקרן או למחשב הנייד באמצעות Bluetooth או כניסת 3.5 מ"מ.

כמו כן, שימו לב למכשירים בעלי כניסת USB או קורא כרטיסי SD אם אתם רוצים לנגן מצגות או קבצים מבלי לחבר מחשב או טאבלט. כדי להשיג גמישות מרבית, מקרן עם יכולת WLAN יהיה שימושי.
אם יש לכם סמארטפון או טאבלט המאפשר MHL, מקרן עם יכולת MHL עשוי לעניין אתכם. מקרן כזה יכול להתחבר ישירות  למכשיר הנייד באמצעות כבל וכך ניתן לשלוח תוכן תוך הטענה של המכשיר.

מכיוון שבדרך כלל משתמשים במקרנים למצגות  בתנאי סביבה מוארת, בהירות גבוהה של לפחות 4,000 ANSI לומן חשובה להצגת ניגודיות טובה. יחס ניגודיות של כ-20000: 1 לרוב יספיק לאור יום.

מבחינת הרזולוציה, רזולוציית WXGA (1280 x 800 פיקסלים) נדרשת כדי להציג גופנים וגרפיקות באופן ברור וקריא. WXGA פופולרית במיוחד בקרב לקוחות בעלי מחשב נייד עם מסך רחב. מקרני HD מלא (1,920 x 1,080 פיקסלים) או WUXGA (1,920 x 1,200 פיקסלים) הם בחירה אף טובה יותר, כיוון שהרזולוציות האלה מאפשרות תצוגת גרפיקות ווידאו באיכות גבוהה יותר. כמו כן, הם מציעים יותר מרחב להצגת תוכן, כלומר מאפשרים לגיליון אקסל להציג יותר שורות וטורים למשל.

מקרנים ניידים או מותקנים בתקרה, WXGA, WUXGA או HD מלא, בהירות 3000 – 4000 לון, יכולת MHL, חיבורי וידאו/מדיה, משקל נמוך.

[ ראו כאן מדריך מקיף איך לבחור מקרן למצגות ]

 

 

2. בהירות – כמה בהיר המקרן שלכם צריך להיות?

בהירות המקרן, המכונה גם עוצמת תאורה, נמדדת ומוצגת ב-ANSI לומן. המאפיין הזה מתאר כמה אור יכול המקרן להקרין על משטח מסוים. כדי לקבוע כמה גבוהה צריכה להיות עוצמת התאורה, עליכם לשים לב לתנאי הסביבה. האם אתם יכולים לעמעם את האור בחדר? ככל שהאור הטבעי בחדר בהיר יותר, כך המקרן צריך להיות בהיר יותר. גם גודל התמונה ומרחק ההקרנה הם גורמים חשובים מאחר שככל שמרחק ההטלה גדול יותר, כך הפצת האור פוחתת בדרך למסך.

למטה תוכלו למצוא מספר דוגמאות לפלט האור הנדרש והמומלץ בחדרים שונים. האיור מציג את הבהירות האופטימלית עבור מקרני LCD. עבור מקרני DLP, תצטרכו להוסיף כ-1000 לומן, כיוון שהם מעט מעומעמים יותר ממקרני ה-LCD.

 

 

 

3. ניגודיות – הענקת עומק לתמונה שלכם

 

 

יחס הניגודיות מתאר את הבדל הבהירות של השחור והלבן. עבור יחס ניגודיות של 1000:1, הנקודה הבהירה ביותר בהירה פי 1,000 מהנקודה החשוכה ביותר. ככל שניגודיות המקרן גבוהה יותר, כך התמונה המוקרנת תוצג יותר בחדות ובטבעיות.

גובה ערכי הניגודיות תלוי בשימוש ובבהירות הסביבה. יחס הניגודיות חשוב במיוחד למקרנים לקולנוע ביתי כדי לייצר שחורים עמוקים.

אם אתם מתכוונים להשתמש במקרן שלכם בעיקר באור יום או בתאורה מלאכותית, הניגודיות אינה מרכיב חשוב במיוחד. רוב המקרנים בשוק מציעים כיום יחס ניגודיות של לפחות 5000: 1.

 

 

 

4. רזולוציה/פורמט – כמה פיקסלים המקרן שלכם צריך?

הרזולוציה מתארת את מספר הפיקסלים המרכיבים את התמונה. ככל שהפיקסלים דחוסים יותר, כך יהיו לתמונה יותר פרטים.

הרזולוציה הדרושה לכם במקרן תלויה בשימוש המיועד ובאיכות מקור הכניסה. בעולם של היום, התרגלנו לתוכן ברזולוציה גבוהה הודות לטלוויזיות, למחשבים ולמסכים המודרניים השונים. בהתחשב בכך, אנו ממש מציעים לכם להתחיל לחפש עם רזולוציה שלא יורדת מ"Hd ready" (מוכנות ל-HD).

עם מקרן HD ready (1280 x 720 פיקסלים), תוכלו לחוות DVD על המסך הגדול. רזולוציית WXGA (1280 x 800) אידאלית גם למצגות עסקיות, מאחר שהיא מתאימה למסכים הרחבים של המחשבים הניידים העכשוויים.

אם אתם רוצים לקבל תמונה באמת חדה עם נגן בלו ריי, מומלץ שתלכו על מקרן HD מלא (1,920 x 1,080 פיקסלים). עבור גיימרים עם PS4 או Xbox, מקרן HD מלא הוא הבחירה הנכונה.
עם זאת, HD מלא הוא לא הטוב ביותר.

 

 

בגזרת הקולנוע הביתי היוקרתי, יש היום מקרני 4K עם רזולוציה של 3840 x 2160 פיקסלים מומלצים מאוד. אומנם אין עדיין כמות גדולה זמינה של תוכן 4K, אבל אתם יכולים להשתמש בשדרוג טוב (רסיבר AV למשל) כדי ליהנות ממגוון תוכן HD מלא באיכות של 4K.

  • SVGA = 800 x 600 פיקסלים (פורמט 3:4) / רמה בסיסית נמוכה יותר

–> בסטנדרטים של היום, איכות התמונה נמוכה מעט

  • XGA = 1024 x 768 פיקסלים (פורמט 4:3) / רמה בסיסית ועסקים

–> שימושי בעיקר עבור מכונות חלופיות ולא התקנה חדשה

  • WXGA = 1280 x 800 פיקסלים (פורמט 16:10) / עסקים ומולטימדיה
  • HD = 1280 x 720 פיקסלים (פורמט 16:9) / רמה בסיסית וקולנוע ביתי
  • HD = 1920 x 1080 מלא פיקסלים (פורמט 16:9) / קולנוע ביתי / עסקים
  • WUXGA = 1920 x 1200 פיקסלים (פורמט 16:10) / יוקרתי לעסקים
  • 4K 3840 x 2160 פיקסלים (פורמט 16:9) / יוקרתי לקולנוע ביתי

 

 

 

 

5. עוצמה – כמה רעש המקרן יפיק?

בהתאם לשימוש, רמת הרעש של המקרן יכולה למלא תפקיד משמעותי או מזערי. בקולנוע ביתי או בהקרנה בחדר קטן, המקרן שלכם צריך לייצר עד 30 dB.

לרוב, ככל שהמקרן גדול יותר, כך המאווררים יהיו שקטים יותר. לכן, מקרנים לקולנוע ביתי עם שלדה גדולה יותר יגיעו לרעש מאווררים קטן משמעותית, לרוב מתחת לקו ה-30 dB. מקרן נייד קטן בדרך כלל יהיה רועש יותר, בין 32 ל-38dB על פי רוב. הבהירות הנדרשת של היחידה תמלא תפקיד מכריע כאשר ככל שהמקרן יהיה בהיר יותר, כך הוא גם יהיה רועש יותר בשל העובדה שמנורה חזקה יותר דורשת עוד קירור.

 

 

 

רמת הרעש של המקרן לא צריכה להיות גבוהה מ-30dB.

 

6. טכנולוגיה – איזו טכנולוגיה מתאימה?

מקרנים נשענים על טכנולוגיות שונות. למטה תוכלו למצוא את הטכנולוגיות העיקריות של מקרנים, יחד עם היתרונות והחסרונות שלהן.

 

DLP

DLP (עיבוד אור דיגיטלי) היא טכנולוגיית הקרנה היא המומלצת ביותר, בטכנולגייה זו בה התמונה נוצרת ממיליוני מראות קטנות המקרינות את האור על גבי המסך. כל מראה מתאימה לנקודת אור שתנועת ההטיה שלה (שאינה נראית לעין האנושית) מספקת מגוון צבעים. זה מגדיר את יחס הניגודיות. הודות למבנה הדק של המראה, תצוגת התמונה טובה ואין את אפקט המסגור שקיים ב-LCD. טכנולוגיית DLP דורשת פחות מקום ולכן מאפשרת ליצרנים לייצר מקרנים קטנים יותר. מקורות האור והאופטיקה נמצאים בתוך מערכת קטנה אליה חלקיקי האבק לא יכולים לחדור. מקרני DLP דורשים מעט מאוד תחזוקה, אם בכלל.

 

 

  • כיתוב וקווים דקים
  • יחס ניגודיות גבוה
  • שבבי DMD עם אורך חיים גדול
  • אפקט הקשת (ניתן לקלוט הבזקי אור קלים)
  • גלגל צבע עשוי להיות נראה לעין
  • ייצוג הצבע אינו ברמה של מקרני LCD

 

 

מתאים בעיקר לעסקים ולקולנוע ביתי ברמה בסיסית

 

 

LCD

עם טכנולוגיית ההקרנה LCD (תצוגת גביש נוזלי), האור הקטן הלבן המופק ממנורת המקרן מחולק לשלושת צבעי היסוד, אדום, ירוק וכחול, ועובר דרך שלוש לוחות LCD. כך מורכבת תמונה צבעונית. במילים פשוטות, התהליך הזה עובד קצת כמו מקרן שקופיות. אלא שבמקום השקופית, רכיבי גבישים נוזליים קטנים מייצרים את התמונה המוקרנת. טכנולוגיית ה-LCD מייצרת צבעים טבעיים וחזקים במיוחד ורצפי צבע באיכות גבוהה, אולם רמות השחור פחות רוויות..

  • תמונות באיכות גבוהה, ייצוג צבעים טוב
  • פיקסלים עדינים
  • מעט בהיר יותר ממקרני DLP
  • ייתכן אפקט מסגור (בעיקר ברזולוציות נמוכות)
  • נדרשת תחזוקה רבה יותר (חובה להחליף את המסנן)

 

 

מתאים בעיקר לקולנוע ביתי יוקרתי

 

D-ILA, LCoS ו-SXRD

לטכנולוגיה הזו שמות שונים אצל יצרנים שונים. JVC מכנה אותה D-ILA (Direct-Drive Image Light Amplification), Canon מכנה אותה LCoS (גביש נוזלי על סיליקון) ו-Sony קוראת לה SXRD (תצוגת סיליקון X-tal רפלקטיבית). שלוש הטכנולוגיות הללו מבוססות על אותו העיקרון.

התהליך דומה לזה של טכנולוגיית ה-LCD, אך הפאנלים משקפים את האור במקום לתת לו לעבור דרכם (בדומה לטכנולוגיית ה-DLP). טכנולוגיות ה-D-ILA, ה-LCoS וה-SXRD משלבות את היתרונות של טכנולוגיות ה-DLP וה-LCD.

  • רזולוציות גבוהות
  • אין אפקט מסגור
  • ניגודיות טובה יותר
  • בהירות נמוכה יותר
  • יקר מעט

 

 

מתאים בעיקר לקולנוע ביתי

 

 

7. תכונות – אילו תכונות צריכות להיות למקרן שלכם?

בהתאם לשימוש, תכונות שונות מועילות לשימושים שונים. הנה כמה מהן:

 

זום אופטי

  • זום X2 מאפשר גמישות רבה יותר במקרנים לקולנוע הביתי.
  • שימושי אם לא ניתן להציב את המקרן במרחק האופטימלי מהמסך.

 

הטיית עדשה

  • מאפשרת הזזה אנכית ואופקית של התמונה ללא עיוותים.
  • שימושי אם לא ניתן להציב את המקרן בדיוק מול המסך.

 

Keystone Correction

  • לחצו על כפתור ה-Keystone Correction כדי לכוונן את הקצה העליון של התמונה עד שצורת הטרפז שלה מתבטלת.
  • שימושי כשיש צורך לפצות על הקרנה בשיפוע וליישר את התמונה.

 

 

8. חיבורים – אנלוגי או דיגיטלי

ישנם שני סוגי חיבורים – אנלוגי ודיגיטלי.

חיבורים בממשק אנלוגי כוללים את VGA, S-video, Composite video ו-Compoent video. הנפוץ ביותר מביניהם כיום הוא VGA. החיבורים הדיגיטליים הנפוצים היום הם HDMI ו-DVI. כשבוחרים מקרן חשוב לוודא שיש לו לפחות אחד מהם.

ההבדל העיקרי ביניהם הוא ש-DVI משמש רק להעברת תמונה בעוד ש-HDMI מעביר תמונה ואודיו. חיבור DVI נמצא לרוב בעיקר במקרנים קבועים גדולים. HDMI הפך לסטנדרט להעברת תוכן HD. אם גם למכשיר המקור שלכם וגם למקרן יש חיבור דיגיטלי (לרוב HDMI) , תמיד בחרו בו משום שהוא מספק תמונה באיכות גבוהה יותר.

 

 

9. הצבת המקרן

מרחק צפייה

מרחק הצפייה האופטימלי והמומלץ למסך, תלוי ברזולוציית המקרן.
כאשר למקרן יש רזולוציה של  1280 x 720, המרחק המינימלי בין הקהל למסך הוא פי 1.8 מרוחב המסך. אם המקרן שלכם תומך ב-HD מלא (1920 x 1080 פיקסלים) המרחק המינימלי הוא פי 1.5 מרוחב המסך. אם המקרן שלכם תומך ב- 4K (3840 x 2160 פיקסלים) המרחק המינימלי הוא פי 1 מרוחב המסך.
הודות לרזולוציה הגבוהה שלו, איכות התמונה עדיין מצוינת ולא ניתן להבחין בפיקסלים, גם למרות המרחק הקצר.

 

 

רזולוציית HD Ready: מרחק: רוחב המסך כפול 1.8
Full HD: מרחק: רוחב המסך כפול 1.5
רזולוציית 4K: מרח

מרחק צפייה

מרחק הצפייה האופטימלי והמומלץ למסך, תלוי ברזולוציית המקרן.
כאשר למקרן יש רזולוציה של  1280 x 720, המרחק המינימלי בין הקהל למסך הוא פי 1.8 מרוחב המסך. אם המקרן שלכם תומך ב-HD מלא (1920 x 1080 פיקסלים) המרחק המינימלי הוא פי 1.5 מרוחב המסך. אם המקרן שלכם תומך ב- 4K (3840 x 2160 פיקסלים) המרחק המינימלי הוא פי 1 מרוחב המסך.
הודות לרזולוציה הגבוהה שלו, איכות התמונה עדיין מצוינת ולא ניתן להבחין בפיקסלים, גם למרות המרחק הקצר.

 

רזולוציית HD Ready: מרחק: רוחב המסך כפול 1.8
Full HD: מרחק: רוחב המסך כפול 1.5
רזולוציית 4K: מרחק: רוחב המסך כפול 1

 

הצבת המקרן

מקרן צריך להיות ממוקם במקביל לקצה התחתון של המסך הקרנה, ואם המקרן מותקן על התקרה הוא צריך להיות מקביל לקצה העליון של המסך ההקרנה. [ ראו מדריך לבחירת מסך למקרן באתר "ישראל היום" ]

לעיתים קרובות, למקרני DLP יש "היסט" שגורם לתמונה להתחיל מעט גבוה יותר. לכן, יש להציב את מקרן ה-DLP מעט מתחת לקצה התחתון של המסך, או מעט מעל הקצה העליון אם מדובר בהתקנת תקרה. ניתן לעשות תיקונים קלים בעזרת Keystone correction.

 

 

 

 

10. הוצאות תחזוקה – כמה יקרות נורות חלופיות?

כשרוכשים מקרן, מומלץ לשים לב לעלות של נורה חליפית. עלות הנורה יכולה לנוע בין 300 ל-1,500 ש"ח.

אורך חיי הנורה הוא בדרך כלל בין 2,000 ל-4,000 שעות. במקרנים ניידים, אורך חיי הנורה קצר משמעותית עקב הבדלי המבנה – בין 1,000 ל-1,500 שעות. אם אתם משתמשים במקרן באופן יומיומי ומחפשים להוזיל את העלות ככל הניתן, שווה לשקול רכישת מקרן LED או LED-לייזר היברידי מאחר שאורך חיי הנורות שלהם יכול להגיע ל-20,000 שעות.

כמה עולה מכונת הדבקה
כמה עולה מכונת הדבקה?

בתקופה האחרונה יש לא מעט מפעלים וחברות גדולות שמחפשים אחר מכונות הדבקה חדישות. שכן, רבים מדברים על כך שיש

כמה עולה גריל גז
כמה עולה גריל גז?

 גריל גז הוא אופציה אופטימלית להכנת מזון טעים וחם באופן מהיר וקל. בין אם אתם שוחרי בשר ובין אם